woensdag 6 januari 2010

Mince meat













In 2000 ging ik naar Ierland als au-pair. Ik was nog nooit in Ierland geweest en zelfs nog nooit alleen op vakantie naar het buitenland geweest.

Mijn vliegtuig landde in Dublin en ik werd opgehaald door een kennis van de familie waar ik zou gaan wonen. We aten een full Irish breakfast, waarna ik mijn weg vervolgde naar de andere kant van het land; Westport aan de westkust van Ierland.

Het landschap waar ik in terecht kwam was magisch en groots. Het werd steeds ruiger en groener. Voor mij doemde bergen op, en maanlandschappen waar geen hond te bekennen was.

Schitterend! Ik werd meteen verliefd.

Mijn au pair kindjes waren Amy (18 maanden) en Julianne (4 jaar). Enorm schattige Ierse kindjes met rood haar.

Een van mijn taken was om het middageten voor de kinderen te verzorgen. Bijna iedere dag aten ze hetzelfde tussen de middag. Dit bestond uit Mince meat, carrots and potatoes. Mince meat is gehakt gekookt in jus, ideaal voor kinderen. Zelf vind ik het erg lekker en mijn kinderen vinden het ook heerlijk. Ik gebruik het veel in oven schotels. Zoals een zuurkool schotel.
In Ierland aten de kindjes hier geprakte zoete worteltjes en aardappelpuree bij. Zelf geef ik mijn kindjes vaak spinazie ipv worteltjes.

400 gram mager rundergehakt
water
peper en zout
5 eetlepels jus poeder

Doe het gehakt in een steelpannetje. Doe hier een beetje water bij, zodat het gehakt tot driekwart onder water staat. Beetje peper en zout toevoegen en jus poeder toevoegen. Blijven roeren tot het gehakt los en gaar is.

That's basicly it! Enjoy!

Slainte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten