zondag 30 mei 2010

Raapstelen stamppot

Raapstelen

In de volksmond ook wel "kelen" genoemd, zijn de jong geoogste bladeren van Chinese kool of de meiknol. Het is een typische voorjaarsgroente. Raapstelen bevatten veel vitamine c en ijzer. In het Engels heten ze Turnip greens.

Vorig jaar zag ik deze groente in mijn lokale supermarkt liggen en ik vond ze er wel lekker uitzien. En ze zijn ook lekker. Het is eigenlijk een soort spinazie, je kunt het zowel rauw in de salade of als garnering eten, maar ook in gerechten.
Mijn voorkeur gaat uit naar stamppot. Iets dat mijn kinderen ook erg prettig vinden.

Wat hebben we nodig:

500 gram kruimige aardappelen
2 bosjes raapstelen
nootmuskaat
scheutje melk
klontje boter
peper, zout, knoflook poeder. Je kunt ook een teentje knoflook doormidden snijden en mee laten koken met de aardappels)

Kook de aardappels totdat ze gaar zijn. Giet ze af en laat ze even uitstomen. Doe een beetje nootmuskaat, klontje boter, scheutje melk, peper, zout en een klein beetje knoflook poeder bij de aardappelen en stamp het geheel tot een puree.

Snijd van de raapstelen het onderste gedeelte met de wortels eraf. Hak de raapstelen in kleinere stukken en doe ze bij de puree.

Even goed mengen en klaar.

voor erbij:

uitgebakken spekjes, jus, lekker stukje vlees bijvoorbeeld een gehaktbal.

vegetarische optie:

Doe de stamppot wanneer deze klaar is in een ovenschaal en doe hierover heen plakken brie en walnoten of pecan noten. bedruip de brie met een klein beetje honing en zet nog even een kwartiertje onder de gril.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten