vrijdag 11 juni 2010

Hongaarse paprika kip




Hongarije is het land van de paprika. Toen ik daar in 2005 een paar weken was om een training te geven keek ik mijn ogen uit.

Ik werkte in Boedapest. Boedapest bestaat uit twee delen; Boeda en Pest. Boeda is het rijke gedeelte en Pest is het arme gedeelte. In de rivier de Donau ligt een eilandje, genaamd oud Boeda.

Iedere dag liep ik na de werkdag even over de markt. Ik heb nog nooit zoveel paprika soorten gezien. In alle kleuren, soorten en smaken.

Ik kan het zeker aanraden om daar naartoe te gaan. Het is een geweldige stad.

Hongaarse paprika kip

Al sinds lange tijd mijn favoriete gerecht. Maak dit gerecht een dag van te voren of een paar uur van te voren.

Wat hebben we nodig voor 4 personen:

1 hele kip (uiteraard liefst biologisch of vrije uitloop)
Heb je geen zin om de kip schoon te maken, dan kun je uiteraard ook losse onderdelen kopen.
klontje boter
scheutje olijfolie
bloem
1 bekertje crème fraîche
2 teentjes knoflook
1 liter kippenbouillon
4 eetlepels milde paprika poeder
peper en zout

Maak de kip schoon. Snijd de poten eraf. Haal de kipfilets eraf. Vleugels eraf.
Doe de boter in een ruime braadpan met een goede anti aanbak laag. Braad de kip even aan totdat ze een mooi kleurtje hebben. Ze hoeven niet helemaal gaar te zijn. Haal de kip uit de pan en laat de kip rusten in een schaal.

Doe een scheutje olijfolie in de pan en haal de pan van het vuur. Voeg langzaam een beetje bloem toe en roer dit goed door met een garde. Voeg net zoveel bloem toe totdat je kruimels in de pan hebt. Voeg het bekertje crème fraîche toe en blijf goed roeren totdat het een gladde substantie wordt. Een soort dikke vla. Zet de pan weer op het vuur en voeg een klein beetje kippenbouillon toe. Goed doorroeren zodat je geen klontjes krijgt. En herhaal dit totdat je een mooie saus krijgt.
Voeg de knoflook toe.
Voeg voorzichtig de paprika poeder toe, terwijl je het mengsel door roert. Als het goed is krijg je nu een beetje oranje achtige saus. Proef de saus en voeg naar smaak nog wat paprikapoeder, zout en of peper toe.

Doe de kip weer in de pan inclusief het vocht dat eruit is gedropen. Laat het mengsel een uur rustig pruttelen op het vuur. Zet hierna het gas uit. Na een uur zal de kip vrijwel zeker van het bot vallen en hierdoor krijg je een dikke ragout.

Dit gerecht wordt veel lekkerder wanneer het even helemaal afgekoeld is en daarna weer opgewarmd is. Ik probeer het altijd een dag van te voren te maken, maar bijvoorbeeld op zaterdag ochtend maken en zaterdag avond eten kan ook prima. De kinderen vinden het ook leuk om mee te helpen en vooral te proeven. Mijn oudste dochter staat meestal al met een lepel klaar om uit de pan te snoepen.

Serveer met Turks brood en Griekse kool salade. Of met rijst en bijvoorbeeld sperziebonen.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten