zaterdag 10 juli 2010

Garlic and Cheese Fries

Ik heb me over veel dingen verbaasd in Ierland en een ding daarvan was de hoeveelheid fast food restaurants die vredig naast elkaar kunnen bestaan. Met name op O'Connellstreet in Dublin zitten er zo'n 20 binnen een straal van 100 meter. Er is voor elk wat wils. The big M, de whopper, de Ierse variant de "supermacs", abracababra "where the food is only magic", fish & chips, pizza, bagels, Eddie Rockets, en nog veel meer....

En het werkt wel. Wanneer je na een nacht stappen naar de bus of de taxi loopt, of zoals ik, dan weer naar huis loop, dan krijg je na tent nummer 10 wel trek in iets. Of snel even iets eten voordat je gaat stappen.

In mijn geboortestad in Nederland hadden we een broodjes zaak, die om 4 uur 's nachts open ging, speciaal voor mensen die na het stappen nog zin hadden in een broodje. De tent was iedere nacht vol. Je moest je broodje staand opeten, zo druk was het. Ik kan nog steeds niet snappen dat die broodjes zaak niet meer open mocht zo laat. Iedereen eet even iets, dus wordt weer wat nuchterder, en de mensen gaan gespreid naar huis. Lijkt me ideaal voor iedere gemeente.

Ik dwaal af, excuses.

Wat ik heel lekker vond in Ierland is Garlic & cheese fries. Het recept is iets aangepast, maar nog steeds erg lekker.

Wat hebben we nodig?

500 gram aardappelen
teentje knoflook
scheutje olijfolie
100 gram geraspte kaas. Bij voorkeur mature cheddar of belegen kaas.
Bakpapier

Voor de saus:

200 gram Griekse yoghurt
1 komkommer
1 teentje knoflook
Verse koriander

Schil de aardappelen en snijd ze in friet vorm. Hou je meer van vlaamse frieten dan doe je ze iets dikker. Ben je meer een franse frietjes liefhebber, dan doe je ze dun.
Dep ze droog in een schone theedoek.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Terwijl de oven opwarmt, kunnen we mooi alvast de knoflook saus maken.

Rasp de komkommer fijn en doe in een zeef. Knijp er zoveel mogelijk vocht uit. Doe de yoghurt in een kom en voeg het teentje knoflook toe en wat koriander. Wanneer de komkommer redelijk droog is, mag deze ook in de kom.

Doe een scheutje olijfolie (ongeveer 2 eetlepels) in een kom met een teentje knoflook. Doe hier de frietjes in en hussel even door.
Leg de frietjes op het bakpapier op een ovenplaat en bak ze in 30 minuten goudbruin.

Leg ze op een bordje met een paar lepels knoflook saus erover en strooi er flink wat kaas over.

Heerlijk met shoarma reepjes of hamburgers.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten