zaterdag 18 september 2010

Paddenstoelen met linzen en paprika

Paddenstoelen...

associeer ik vaak met de herfst, wildgerechten en vegetarische gerechten.
Een goede portie paddenstoelen is net zo lekker als een goede biefstuk, vind ik.

Maar een goede biefstuk met een stukje blauwe kaas en een portie paddenstoelen is uiteraard ook erg lekker, maar geschikt voor bijzondere kook aangelegenheden.

Vorige week was ik op een biologische markt met alleen maar biologische streek produkten. Heerlijk vind ik dat. Lekkere dingen kopen is absoluut geen straf. Het is alleen wat minder goed voor mijn portemonnee.
Ook stond hier een biologische paddenstoelen kweker. Op zo'n moment moet ik echt oppassen dat ik geen kilo's paddenstoelen koop en de hele week alleen maar paddenstoelen eet. Want het blijft een soort van delicatesse die je niet te vaak achter elkaar moet eten.

Uiteindelijk ben ik weggegaan met een zakje gemengde paddenstoelen mix en heb ik de rest van mijn budget besteed aan heerlijk zuurdesem brood en geitenkaas.

Paddenstoelen met linzen en parika

Wat hebben we nodig?

250 gr Oesterzwammen, in stukken
250 gr Shii-takes, in stukken
250 gr Champignons, in stukken
250 gr Kastanje champignons, in stukken
1 gele paprika, in repen
1 rode paprika, in repen
1 groene paprika, in repen
2 teentjes knoflook, fijngehakt
2 el olijfolie
1 tl paprikapoeder
1 tl gemberpoeder
1 blik linzen afgespoeld en uitgelekt
peper en zout

Verhit de olijfolie in een tajineschaal en bak de knoflook, oesterzwammen, shii-takes, champignons en kastanje champignons 5 minuten.
Voeg de paprika repen, het paprikapoeder, gemberpoeder en peper en zout toe.
Zet het deksel op de tajine en stoof het geheel 30 minuten.

Schep hierna de linzen door de groenten, zet het deksel terug op de tajine en stoof alles nog 5 minuten.

Serveer met rijst, quinoa, of couscous.

Enjoy!

Mocht je geen tajine hebben, kun je een braadpan gebruiken die je op een zacht pitje of een warmhoudplaat zet. Of een afgesloten ovenschaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten