zondag 19 september 2010

Worteltaart met banaan

Worteltaart met banaan.....

Het was al heel lastig om een foto te maken van een hele taart, maar uberhaupt een foto maken met mijn twee kinderen in de buurt bleek nog lastiger. Toen ik een foto uitzocht om op mijn blog te plaatsen, zag ik op alle foto's sneaky kinder vingertjes die het glazuur probeerden op te eten.

Uiteindelijk moest ik beloven dat het ontbijt vanmorgen bestond uit een stuk worteltaart voor twee kleine hongerige meisjes, die echt geen brood, maar alleen maar taart lustten.

Ik heb heel lang gedacht dat worteltaart niet aan mij besteed was. Het leek mij net zoiets als Christmas pudding, dat ziet er altijd appetijtelijk uit, maar eenmaal geproefd weet je weer waarom je het maar 1 keer per jaar eet.
Maar ik had ongelijk.........Het is echt heel lekker!

Carrot cake of worteltaart wordt veel gegeten in Amerika en in groot Brittanniƫ en Ierland.

Het is wel vet, dus veel ervan eten is niet aan te raden, maar het is echt heel lekker.

Wat hebben we nodig?

4 eieren
200 gram lichte basterdsuiker
100 ml zonnebloemolie
125 gram boter
250 gram zelfrijzend bakmeel
2 tl kaneel poeder
half zakje bakpoeder
300 gram worteltjes (winterpeen of waspeen), geraspt
2 bananen fijn geprakt
1 bakje walnoten, gehakt
200 gram poedersuiker
3 el roomkaas

Verwarm de over voor op 170 graden. Klop de eieren met de basterdsuiker en een snufje zout luchtig tot een schuimige creme. Meng de olie en 100 gram boter erdoor. Zelf heb ik de boter even gesmolten in de magnetron. Het originele recept vraagt om 200 ml olie, maar dit vond ik echt te veel olie. In plaats daarvan heb ik een deel door boter vervangen.

Zeef het bakmeel, kaneel poeder en het bakpoeder boven het eimengsel en spatel voorzichtig door met een houten lepel.

Voeg de wortels, de bananen en de walnoten toe. Doe het mengsel in de springvorm. Bak ca. 50 min. in de oven. Laat hierna afkoelen.

Doe 25 gram boter, de poedersuiker en de roomkaas in een kom en meng met een vork tot glazuur. Verdeel de glazuur over de taart.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten