zaterdag 30 oktober 2010

Sate met Sate Saus


Op een avond had ik zoveel zin in sate. Ik weet niet waarom, maar ik wilde gewoon echt saté hebben die avond. Misschien was het omdat ik wist dat ik nog boontjes in de koelkast had liggen en dat saté daar heel lekker bij is.
Het blijft gokken...........

In heel veel eetcafés is sate een gerecht dat vast op de kaart staat, maar net zoals mijn sate op de foto, is die saté ook geen echte saté. Echte saté is een satéstokje met 3 stukjes vlees. Het internet weet mij te vertellen dat de naam uit het chinees komt, het betekent waarschijnlijk 3 verdiepingen/niveaus.

Het is makkelijk te maken en het is lekker. Je kunt er veel in variëren. Meestal gebruik ik varkenshaas, ook omdat we praktisch geen kip eten, want dat is mals en de smaak van de varkenshaas wordt gecomplimenteerd door de soja, maar kip of hamlappen is ook lekker.

De pindasaus maak ik ook zelf, dat is zo gedaan.

Wat hebben we nodig?

voor de sate:

450 gram varkenshaas
sojasaus of ketjap asin
ketjap manis
1 teentje knoflook
1 theelepel komijn poeder
gember fijngehakt, ongeveer 1 cm

Satesaus:
3 volle eetlepels pindakaas
ketjap manis
2 theelepels sambal (ik gebruik sambal trassie. Het is net wat je hebt en wat je lekker vind)
2 eetlepels santen (blok santen)
2 theelepels trassie
scheutje melk
verse gember, klein stukje
1 teentje knoflook

We beginnen met het vlees.
Snijd het vlees in middelgrote blokjes (hapklare brokken) en doe in een kom. Voeg hier een klein scheutje ketjap manis en ketjap asin / sojasaus aan toe met het teentje knoflook, de gember en het komijn poeder. Schep dit even om en laat een aantal minuten marineren in de koelkast.

Hebben we mooi tijd om de pindasaus alvast te maken.

Doe 3 eetlepels pindakaas in een steelpannetje. Doe hier een flinke scheut ketjap manis bij en een scheutje melk. Zet het vuur zachtjes en roer alles goed door elkaar. Voeg het teentje knoflook, de trassie, de sambal en de gember toe. Roer goed door.

Wanneer de pindasaus te dik is, voeg dan nog een beetje melk toe. Zelf proef ik op dit punt de pindasaus even en voeg ik al naar gelang nog iets van het een of het ander toe. Ik kan me voorstellen dat je de pindasaus misschien iets pittiger wilt, dan voeg je gewoon nog een beetje sambal toe.

Doe de santen erbij en laat dit al roerend oplossen. De pindasaus is nu af.
Is de pindasaus te dun, dan kun je er nog een beetje pindakaas bij doen. Is de pindasaus te dik, dan nog een beetje melk toevoegen.

Zet een bakpan of grilpan op het vuur. Zelf gebruik ik voor de sate geen boter of olie, want de marinade is al vochtig genoeg. Doe het vlees in de pan en laat dit op hoog vuur in een paar minuten gaar worden.

Sate kun je heel goed varieren. Je kunt het met frietjes, aardappeltjes, of brood eten. Zelf met rijst is het lekker.
Salade of groente erbij. Zelf vind ik boontjes erg lekker erbij of een simpele salsa.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten