zondag 14 november 2010

Ierse Kip met Mosterdsaus

In de herfstvakantie mocht ik in mijn eentje vier dagen naar Ierland. Dit was alweer een hele tijd geleden en het was wel nodig. Al was het maar om mijn Ierse accent weer een beetje bij te spijkeren, mijn Engels werd teveel beïnvloed door Amerikaanse series.

De reis was geweldig. Ik heb me ontzettend vermaakt. Een van de meest indrukwekkende dingen die ik gezien heb, was deze kerk. Op de foto is de shrine te zien van St. Valentine. Ieder jaar op 14 februari is er een pelgrimstocht georganiseerd door deze kerk. Het orgel en het koor behoren tot de beste van Ierland.

Jarenlang heb ik hemelsbreed zo'n 500 meter van deze kerk gewoond en ik ben er nooit binnen geweest. Aan de buitenkant lijkt het een klein gebouw, maar toen ik binnenkwam bleek de kerk bijna een kathedraal.

Waarlijk een plek van bezinning en dat was mijn grootste doel deze reis.

Een van de eerste Ierse recepten die ik maakte is Rabbit in musterdsauce. Ik ben niet zo'n fan van konijn, dus heb ik het konijn vervangen door dijen filet. Dat is malser en smakelijker.

Wat hebben we nodig?

400 gram dijenfilet (of 2 stukken dijenfilet per persoon)
4 ontvelde tomaten
150 gram mager spek
1 ui
1 bekertje creme fraiche
scheutje witte wijn
1/2 bouillon blokje
bloem om te kunnen binden
klontje boter (zo'n 25 gram)

Doe de spekjes in de pan. Wanneer ze wat vet hebben achtergelaten in de pan, bak dan de dijen filets bruin. Ze hoeven nog niet helemaal gaar te zijn, dat gebeurt wel in de oven
Snijd de ui in halve ringen en voeg toe aan het vet. Roerbak ze tot ze glazig zijn. Haal de dijen filets uit de pan en doe ze in een ruime ovenschaal (de saus komt er straks bij).

Ontvel de tomaten en haal de pitjes eruit, snijd de tomaten in kleine blokjes en doe ze in de pan. Roerbak zo'n twee minuten en voeg dan de creme fraiche toe. Roer los met een garde. Verkruimel het halve bouillon blokje boven de pan en roer goed door. Voeg een klein beetje water toe (ongeveer een borrelglaasje) om de saus en het bouillon blokje aan elkaar te laten wennen.
Voeg het scheutje witte wijn toe (ongeveer een borrelglaasje) en roer weer goed door. Laat nog even op het vuur staan om de alcohol te verdampen.

Wanneer de saus te dun is, kun je er wat bloem doorheen roeren, de saus zal dan wat dikker worden.

Doe de saus over de filets en zet de ovenschaal nog 25 minuten op 150 graden in de oven.

Lekker met sperzieboontjes of spruitjes. Je kunt het serveren met pasta of gebakken aardappeltjes. Ook frietjes zijn er erg lekker bij.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten