zaterdag 20 november 2010

Kip Palava

Kip Palava

Kip met pindasaus en spinazie. Een van de eerste wereld gerechten waarvan ik zeker wist dat het lekkerder zou worden wanneer ik het zelf zou maken. Niet dat het pakje vies was, maar mijn pindasaus is erg lekker. Na vele jaren oefenen in de snackbar waar ik vroeger in mijn studenten tijd heb gewerkt en door het kijken naar "het bereiden der pindasaus" van mijn man, heb ik deze skill redelijk door.

Wat betekent Palava eigenlijk?

Palava: conferentie, (uitgebreide) discussie, tussen barbaren en handelaren
enz.; lege woorden, gesprek, vleierij. Van het Portugese woord palavra, van
Latijn (parable). Oxford dictionary 1976. Het woord betekent ook een mengsel
van groenten met karakteristieke smaken zoals aubergines of spinazie. Dit
gerecht of een variatie hiervan wordt in een aantal West-Afrikaanse landen
gegeten.

Wat hebben we nodig?

Voor 4 personen

4 kippen dijen (filet) in brokken gesneden.
450 gram spinazie.
1 rode paprika in dunne korte reepjes
halve liter pindasaus (zelfgemaakt is echt het aller lekkerst en het kost net zoveel tijd als bijvoorbeeld Wijko satesaus)

Zie voor de pindasaus het recept over sate met satesaus. Maak deze eerst zodat je daarna je handen vrijhebt voor de rest van het recept en dit kan lekker door pruttelen totdat de rest klaar is. Pindasaus kun je ook invriezen, dus heb je wat teveel dan hoef je het niet weg te gooien.

Doe de kip met een beetje olie in de pan. Roerbak de brokken totdat ze halverwege gaar zijn. Snijd de spinazie ietwat fijn en voeg toe aan de kip. Wanneer de spinazie geslonken is, voeg dan de paprika toe.

Voeg de pindasaus toe en laat nog een paar minuten pruttelen. Soms moet je de spinazie even los roeren, omdat het anders brokken blijven. Is de saus te dik, voeg dan nog een beetje melk toe. Is de saus te dun, voeg dan nog een beetje pindakaas toe.

Lekker met brood of met rijst. Mijn kids zijn gek op dit recept!

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten