vrijdag 11 februari 2011

Pompoensoep met een bite

Pompoen. Er zijn veel recepten met pompoen beschikbaar op het internet, maar de meeste vind ik niet lekker. Pompoen valt bij mij een beetje in dezelfde categorie als de aardappel. Op zichzelf is hij niet bijzonder, de smaak is niet eens super lekker en heeft andere smaken nodig om lekker te zijn.
Dit is niet erg. In tegendeel. Ik hou heel erg van pompoensoep, maar ik zal het niet snel voor iets anders gebruiken, tenzij ik vulling nodig heb (in plaats van aardappel).

Toch heb ik wel wat met pompoenen. Mijn favoriete feestdag van het jaar is Halloween en daar kunnen pompoenen natuurlijk niet ontbreken.

Wat hebben we nodig?

1 biologische pompoen
6 wortels (liefst waspeen)
1 ui, halve ringen
1 liter groentebouillon
1 teentje knoflook
een flinke bos koriander
4 eetlepels roti of kerrie massala
12 gedroogde chilipepertjes
Olijfolie

Doe een klein beetje olijfolie in een soeppan en fruit de ui. Voeg de pompoen en de wortels in blokjes toe. Roerbak dit zo'n 5 minuten, blus dan af met de bouillon. Snijd het teentje knoflook doormidden en voeg bij de pan. Laat dit geheel zachtjes pruttelen totdat de pompoen en de wortel gaar zijn.

Wanneer de wortel en de pompoen gaar zijn, kun je de soep pureren. Maak er een gladde soep van.
Voeg de chilipepertjes toe en de kerrie massala. Wanneer je de soep in kommen schenkt, knip dan nog een eetlepel koriander in de kom.

Enjoy!

Je kunt eventueel ook nog een paar kleine brokjes feta verkruimelen in het kopje voordat je de soep erover heen schenkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten