zaterdag 23 april 2011

eat less, move more

Ik moet er nu echt aan geloven; Ik moet echt gaan afvallen en niet een beetje, maar stiekem een beetje boel.

Nu heb ik veel dingen geprobeerd in mijn leven om af te vallen, maar het is allemaal niets voor mij, behalve toen ik bij de diƫtiste kwam en ik erachter kwam dat ik best nog wel veel mag eten. Van haar kreeg ik een lijst met 3 rijtjes; wat ik wel mag eten, wat ik met mate mag eten en wat ik echt zou moeten laten staan. Deze lijst was heel verhelderend (Ik zal hem binnenkort op mijn blog zetten) en op de langere termijn is dit ook zeker waar ik naartoe moet, maar er moeten niet een paar kilootjes af, maar een heleboel. Dit vraagt om strenge maatregelen.

Een wijze man heeft ooit tegen me gezegd dat wanneer je wilt afvallen je maar 1 ding hoeft te onthouden: Eat less, move more. Tot op zekere hoogte is dit ook zeker zo, maar je moet er wel een weg in vinden. Je kunt niet ineens ophouden met eten, dan is de verleiding te groot om ermee op te houden.

Voorgaande jaren hebben we weleens in de eerste periode van het nieuwe jaar een groente en fruit dieet gedaan. Dit houdt in dat je de hele dag fruit eet en in de avond een kopje bouillon om het zout gehalte op pijl te houden. Hierna ga je smaken en eten weer waarderen na de overvloedige december maand. Deze week zorgt er altijd voor dat je meer geniet van minder, dus sinds deze week ben ik eerst begonnen met een groente en fruit week, gaandeweg kan ik steeds meer elementen toevoegen aan mijn dieet en blijf ik steken op de box die mijn diƫtiste me heeft aangeraden (en hopelijk heeft dit effect op mijn lijn). Ook ga ik meerdere malen naar de sportschool en ben ik van plan om weer te gaan dansen om zo ook aan mijn conditie te werken.

Wat houdt dit nou in:

Ik eet alle groente en fruit in alle vormen, maar geen aardappels. De enige uitzondering is een klein beetje olijfolie om de soep enzo te maken, of een heel klein beetje yoghurt om de salades te maken. Ook is het kleine drupje melk in mijn thee echt een noodzaak.

Deze week zag er zo uit:

Als ontbijt eet ik 1 kom fruitsalade, lunch is 1 kom verse tomaten soep (zie blog) of pompoensoep (zie blog), als avondeten neem ik een of twee kommen soep met een bakje salade of gegrilde groente uit de oven (courgette en aubergine uit de oven met tomaatjes, zie blog)

Tussendoor mag ik snacks als radijsjes, worteltjes, bleekselderij, maar ook bijvoorbeeld een vruchtenijsje zelf gemaakt van vruchten pulp.

In het weekend eet ik asperges als avond maaltijd.

Ik merk dat de afwisseling ervoor zorgt dat ik het goed volhoud. Het voelt goed. Uiteraard krijg ik wel sneller honger, maar als de week vordert wordt het steeds minder en uiteindelijk kan ik op gezette tijden eten. En ik kan mijn maaltijd zo lekker maken als ik zelf wil. Ik kan vruchten eten die ik normaal nooit eet, de meest geweldige salades fabriceren.

Het snacken heb ik wel echt nodig tussendoor en ook verschillende smaken, zowel hartig als zoet.
Op de foto zie je links, gedroogde groente en rechts, gedroogd fruit. De gedroogde groente zijn lekker als hartige snacks tussendoor en bevatten nog steeds hun vitaminen en bouwstoffen door de vries droog techniek die gebruikt is. In deze mix zitten: pompoen, wortel, sperzieboon, zoete bataat, radijs, appel.
De andere mix is een vruchten mix. Allemaal kleine stukjes fruit (rozijn, aardbei, papaya, limoen, citroen, abrikoos, cranberry, enz) in kleine blokjes gesneden. Het is heel handig om tussendoor te snoepen. Ik heb ze gekocht bij de biologische kraam op de weekmarkt en ik ben er echt heel blij mee. Zelfs mijn kinderen snoepen met mij mee. Ook zijn ze lekker als aanvulling in de salade of in de fruit salade om het net even iets meer knapperig te maken.

Het enige nadeel dat ik ondervonden heb aan deze vorm van lijnen is het omgaan met de rest van de wereld. Ik wil ook een glaasje wijn in de tuin samen met mijn man. Ik wil ook dat crackertje met stilton gedrenkt in port (paas traditie). Ik wil ook die aardbeien met slagroom, maar dan neem ik nog maar mokkend een paar groente chippies en komt alles weer goed.

Binnenkort weer een recept. Waarschijnlijk eentje met groente of fruit ;-)

Fijne Pasen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten