vrijdag 8 april 2011

Pittige Kool

Ik vind het heerlijk om in kookboeken en op internet te snuffelen naar nieuwe gerechten. Dit recept kwam ik tegen in een boek over India, dat ik gekocht had in de bibliotheek.

Toen ik het gemaakt had, kwamen we tot de conclusie dat het een soort van pittige atjar was. Het is een basis gerecht. Je kunt er eindeloos mee variƫren. Je kunt er azijn bij doen en het atjar noemen. Je kunt er rozijntjes door doen en het een pittige kool salade noemen. Of je serveert het als groente met vlees en rijst en noemt het een vorm van nasi (zo hebben wij het gegeten).

Wat hebben we nodig?

een halve witte kool, geraspt of fijn gesneden
2 wortels, fijngeraspt
1 ui in halve ringen
2 theelepels komijnzaad
4 rode pepertjes (of gedroogde), fijngehakt
boter om in te braden
sap van een citroen

Doe de boter in een grote pan, ik heb hiervoor een soeppan gebruikt. Doe het komijnzaad in de pan wanneer de boter gesmolten is.
Voeg de ui toe en de pepertjes. Laat dit even een paar minuten roerbakken. Voeg de kool en de wortel toe en laat zo'n 3 minuten roerbakken. Voeg het citroensap toe en roerbak nog zo'n 3 minuten.

Wij hebben er varkensvlees met Ras el hanout bij gegeten en zilvervliesrijst.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten