maandag 24 oktober 2011

Tiramisu (maar dan fris, fruitig, jong en guitig)

Tiramisu is echt wel mijn favoriete nagerecht. Het is helaas wel machtig en goed vullend. En wanneer ik het maak wordt het gerecht meestal vooraf gegaan door een net zo lekkere maaltijd en dan wordt het kiezen. Eet ik mijn bord helemaal leeg zodat ik minder tiramisu kan eten of eet ik wat minder van het hoofdgerecht zodat ik kan genieten van mijn overheerlijke tiramisu.
Erg lastig. Meestal resulteert dit in een vol bord met hoofdgerecht en het toetje de volgende dag.

Maar...er zijn lichtere varianten om te maken. Zelfs zonder alcohol zodat de kinderen het ook kunnen eten.
Je kunt eindeloos variƫren met fruit en met verschillende soorten biscuit of cake. Voor deze variant heb ik verse frambozen, verse aardbeien en aardbeien sap gebruikt.

Wat hebben we nodig?

1 bak mascarpone
100 ml slagroom
3 eetlepels bruine basterdsuiker
lange vingers
200 gram frambozen
100 gram aardbeien
1 groot glas aardbeien aanmaak limonade aangelengd met water
decoratie voor erboven op, bijvoorbeeld suiker hartjes.

Doe de mascarpone met de slagroom en de basterdsuiker in een kom en mix het tot een lobbige massa.
Doe een klein laagje aardbeien limonade in een schaal en leg een voor een de lange vingers in de limo. Laat ze een beetje volzuigen met limonade.
Gebruik een ruime, bij voorkeur, vierkante schaal en bekleed de bodem met lange vingers. Daarna een laag met frambozen en plakjes aardbeien.Hierover een laag mascarpone. Ga zo door totdat de schaal vol is.
Bedek de bovenste laag met vers fruit en versier dit met bijvoorbeeld suiker hartjes.

Laat de tiramisu minimaal een half uur opstijven in de koelkast.

Enjoy!

Ook lekker met bitterkoekjes en chocolade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten