dinsdag 1 november 2011

Chicken and sweetcorn soup


Als ik aan chicken en sweetcorn soup denk, dan moet ik aan Ierland denken. Nou denk ik wel vaker aan Ierland en kan ik bij alles eigenlijk wel iets verzinnen zodat ik aan Ierland moet denken, maar dit is echt zo.
De eerste keer dat ik deze soep proefde was in Ierland. Om nog specifieker te zijn, in het Irish Film Centre in Temple bar (zie foto bovenaan).

Het was een hectische periode. Ik trok van hostel naar hostel omdat ik nog geen baan en nog geen huis had en de eerste keer dat ik in het IFC kwam kon ik even tot rust komen. Het was er stil. Geen muziek. Alleen het zachte gerinkel van kopjes op schotels en het malen van koffiebonen. Het voelde bijna als een sanctuary.

Het is echt een aanrader om even naar toe te gaan als je ooit in Dublin bent. Het zit midden in Temple bar en ze draaien leuke Ierse films. Ook hebben ze een winkeltje met boeken, posters en kaarten over films.

Wat hebben we nodig?

100 gram kipfilet
100 gram mais
1 tl olie
1 teentje knoflook
1 cm gember, fijngesneden
1 ei
600 ml kippenbouillon
maizena
1 eetlepel citroensap, bij voorkeur vers
bosuitjes, fijngesneden als garnering

Doe de kipfilet met de olie, knoflook en gember in een soeppan. Roerbak een paar minuten. De kip mag niet verkleuren. Voeg na een paar minuten de bouillon toe. Laat de kip gaar worden in de bouillon.

Je kunt de soep fijnmalen met de staafmixer of zo laten.

Voeg na bovenstaande keuze de mais toe. Doe ongeveer twee eetlepels maizena in een kopje en doe hier een klein beetje van de soep bij. Roer het maizena mengsel door de soep.
Klop het ei en het citroensap los met een vork en voeg toe aan de soep. Roer het ei met dezelfde vork goed door de soep, zodat je geen klontjes krijgt.

Mocht de soep nog erg dun zijn, voeg dan nog een beetje maizena toe.
Garneer met bosuitjes.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten