zondag 27 november 2011

Pepernoten Tiramisu (zonder alcohol)

Tiramisu is heel lekker. Het nadeel is alleen dat het vaak met rauwe eieren en met alcohol gemaakt wordt. Toegegeven, het wordt er wel lekkerder van. Voor kinderen daarentegen, wil ik de tiramisu niet maken met alcohol.

De naam betekent letterlijk trek mij omhoog, wat zoveel inhoudt als beur mij op of maak mij blij. Tiramisu wordt dan ook vaak aan herstellende zieken gegeven, om ze aan te laten sterken en er weer bovenop te brengen.

Normaal maak ik mijn tiramisu met bitterkoekjes of lange vingers, maar deze met pepernoten is ook erg lekker.

Wat hebben we nodig?

1 bak mascarpone
100 ml slagroom
3 el bruine basterdsuiker
250 gram pepernoten/kruidnoten
1 drinkpakje chocomel
amandel essence
vanille extract
kruidnagel poeder
kaneel
amandelschaafsel
pure chocolade of vlokken
versiering voor op de tiramisu. Bijvoorbeeld muizen of strooigoed

Doe de slagroom in een ruime beslagkom samen met de basterdsuiker, half flesje amandel extract en een half flesje vanille extract 2 theelepels kaneel en een theelepel kruidnagel poeder. Klop de slagroom goed stijf. Doe daarna de mascarpone erbij. Klop nog even met de garde of de mixer.

Doe een klein laagje chocomel op een schoteltje. Leg hier een paar pepernoten in om te weken.

Pak een ruime schaal. Bij voorkeur vierkant. Bedek de bodem met een laagje geweekte pepernoten. Doe hier overheen een laag mascarpone slagroom. Dan weer een laag geweekte pepernoten en dan weer een laag mascarpone slagroom, totdat de schaal vol is of de ingrediƫnten op.

rasp wat pure chocolade over de bovenkant van de tiramisu of strooi een laag vlokken eroverheen. Doe er wat amandelschaafsel overheen en leg de versiersels op de tiramisu.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten