woensdag 30 november 2011

Rode Kool met Gele Rijst en cherry tomaatjes

"Mama, wat is jouw lievelingskleur?" En meteen wordt druk in de bak met stiften gegrabbeld op zoek naar kleuren die in aanmerking komen om mijn lievelingskleur te zijn.
Ik zie zwart op tafel verschijnen, paars en roze. "Mama, jij houdt ook wel van roze toch?" Ik gniffel een beetje en moest denken aan mijn moeder die vroeger bijna een hartverzakking kreeg omdat ik roze haren wilde en er maar niet over op wilde houden.

"Roze is toch jouw lievelingskleur?" vraag ik aan mijn oudste dochter zodat ik nog even na kan denken over mijn eigen lievelingskleur.
"Ja. En ook orange en geel en een beetje paars."

Ik besluit om de discussie niet aan te gaan over dat het dan niet je lievelingskleur is, want je kunt tenslotte maar 1 lievelingskleur hebben.
Ik kijk naar de pan op het vuur en weet mijn antwoord.
"Kom eens kijken in de pan" zeg ik tegen de oudste. Dan laat ik je zien wat ik een mooie kleur vind.

Ze pakt de kruk die klaarstaat bij de wasbak en schuift deze luidruchtig naar het fornuis.

"Wat is dat?" Vraagt ze terwijl ze met haar neus pal boven de pan hangt. "Dat is rode kool met gele rijst."
Ze kijkt nog iets dieper in de pan "Maar deze rode kool is paars." Dat klopt. Deze rode kool is paars.
"Kijk eens naar die mooie kleuren in de pan, de paarse kleur van de rode kool en het geel van de kerrie rijst. Dat vind mama nou mooi."

Ze stapt van de kruk af en loopt weer terug naar de tafel en begint meteen te kleuren met paars.
"Je had ook gewoon paars kunnen zeggen." zegt ze zonder op te kijken. Tsja, dat had gekund, maar ik wilde dit momentje pakken om haar te laten zien wat ik een mooi aspect van koken vind, namelijk het kleuren palet van een gerecht.

Ik schud mijn hoofd, slaak een diepe zucht en ga verder in de keuken, terwijl er een mooie tekening aan tafel wordt gemaakt waar mama een paarse jurk draagt.

Wat hebben we nodig voor 4 personen?

1 klein rood kooltje, in kleine stukjes
rijst voor 4 personen
kerrie massala
1 teentje knoflook
handvol rozijnen
ongeveer 20 cherry tomaatjes, gehalveerd
olijfolie
peper, zout
natuurazijn

Doe een beetje olijfolie in een hapjespan. Voeg de rode kool toe en wok de rode kool. Voeg een klein scheutje (ongeveer 2 eetlepels) azijn toe. Dit breekt de rode kool en maakt het zachter en geeft meer body aan de kleur.
Voeg een teentje knoflook toe.

Kook de rijst. Wanneer de rijst klaar is, giet dan af en voeg 2 eetlepels kerrie massala toe. Roer goed door en laat de rijst even uit stomen. Voeg dan de rijst toe aan de rode kool.

Laat dit zo'n 5 minuten wokken.

Voeg dan de cherry tomaatjes toe en de rozijnen. Eventueel nog wat zout en peper.

Wij hebben dit als hoofdmaaltijd gegeten. Eventueel kun je ook nog wat stukjes appel toevoegen. Ook kun je het gerecht maken met spekjes.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten