dinsdag 27 december 2011

Christmas: The Day After

Weken leef je toe naar de kerst en in een oogwenk is het weer voorbij. Zo gaat het ieder jaar. Wat wel nog even blijft zijn de restjes van het kerstmaal.
Zoals altijd hebben we genoeg ingeslagen om een compleet weeshuis te kunnen voorzien van op zijn minst een smakelijk voorgerecht.
Twee of drie jaar geleden hadden we eend op het menu staan en na 5 dagen eend eten was ik die vogel toch echt meer dan zat. Zelfs mijn lichaam begon te protesteren wanneer ik ook maar de geur van dat beestje rook.

Dit jaar hebben we een kalkoen van 4 kilo. We hebben zo'n twee kilo opgegeten met z'n achten, dus een kleine rekensom leert ons dat we ook dit jaar ruim voldoende voorzien in onze gevogelte behoefte.

Verder hadden we nog cranberry compote, flatbread, coleslaw, sperzieboontjes en verscheidene chutneys.
Mijn zwager en schoonzus zorgde voor het voorgerecht en nagerecht. Crabcakes en als nagerecht een trifle. Heerlijk gegeten! Absoluut!

Maar ja......iedere keer wanneer ik de reserve koelkast opendoe staart er zo'n vogel naar me en hij heeft niet eens meer ogen.....en weggooien is echt zonde, dat kan ik niet. Dus we eten deze week een variƫteit aan kalkoen recepten.

Het kerstmaal vond plaats op eerste kerstdag en tweede kerstdag aten we deze sandwiches:

Turkey and coleslaw op flatbread en op de foto, turkey sandwich with cranberry, guacamole, bacon and rucola.

Wat hebben we nodig voor sandwich nummer 1 (vond mijn man de lekkerste)?
2 flatbread (recept zie blog datum 24-10-2011)
4 el coleslaw (recept zie blog datum 22-03-2010)
2 plakken kalkoen filet
3 el cranberry compote

Beleg een van de flatbreads met de kalkoen. Doe hier bovenop de cranberry compote en het andere flatbread. Leg het broodje 10 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.
Haal het broodje eruit en haal het bovenste broodje eraf. Doe hier de coleslaw op en leg het broodje er weer op.

Misschien even doormidden snijden wanneer je het broodje niet zo vast kan houden.

Wat hebben we nodig voor broodje nummer 2 (mijn favoriet)?

2 bruine boterhammen
3 el guacamole
2 repen streaky bacon
3 repen kalkoen filet (of 2 plakken)
3 el cranberry compote
plukje rucola sla

Rooster de boterhammen. Laat ze daarna even afkoelen.
Besmeer een van de boterhammen met de guacamole. Leg hierop de kalkoen, daar bovenop de bacon, daar bovenop de rucola. Besmeer de andere boterham met de cranberry compote en leg bovenop de stapel. Snijd diagonaal door.

Lekker met coleslaw.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten