donderdag 8 december 2011

Studenten Nasi

Ik denk dat de eerste keer dat ik dit gerecht maakte ik ongeveer 9 jaar oud was. Nee, ik maakte het niet alleen. Mijn vader hielp me.

Ik weet het nog precies. Mijn vader had een grote omelet gemaakt en ik mocht het in stukjes snijden. De rijst was al gekookt en ik hoefde het alleen nog maar door elkaar te husselen. Dit gerecht was altijd lekker en makkelijk. Zonder poespas een deugdelijke maaltijd.

Dus..... Iedereen die een omelet kan bakken, kan deze nasi maken.

Wat hebben we nodig?

400 gram rijst
4 eieren
1 spitskool, in kleine stukjes
1 grote ui, in kwart ringen
1 teentje knoflook
1 zakje mix voor nasi goreng of 2 el kerrie poeder en 2 el ketjap manis
olie om te bakken
zout, peper
3 eetlepels koud water

Kook de rijst in ruim water. Ik voeg meestal nog een bouillon blokje toe of een beetje zout.

Klutst de eieren met een beetje peper en zout. Verwarm een koekenpan en bak het ei aan twee kanten bruin. Laat het daarna afkoelen op een bord of snijplank.

Doe in een wok of ruime hapjespan een klein beetje olie en fruit de ui. Voeg de spitskool en de knoflook toe en wok het geheel op redelijk hoog vuur.

Snijd de omelet in blokjes en voeg toe aan de kool. Doe het kruidenmengsel of de kerrie en in de pan en voeg het water toe.

Giet de rijst af en voeg toe aan de hapjespan. Goed omscheppen en nog 5 minuten wokken in de pan om de smaken te mengen.

Lekker met satésaus.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten