zondag 28 juli 2013

Zomers toetje met Watermeloen


Zelf ben ik niet zo'n fan van watermeloen, tenminste, ik zou het zelf niet kopen, maar mijn jongste dochter wilde graag dat ik watermeloen meenam en wanneer het geserveerd wordt op een BBQ feestje vind ik het zeker wel lekker en denk ik: "Goh, dat moet ik ook eens kopen". En toch doe ik het dan niet.

Ook wilde ik aan mijn dochters laten zien wat granaatappel pitjes zijn. Helemaal in deze tijd wanneer groente en fruit in overvloed aanwezig is wil ik nog weleens iets meenemen in de supermarkt wat ik doorgaans niet vaak koop.

En zo werd eigenlijk dit toetje geboren. De munt siroop leek me er zo lekker bij en dat bleek een goede gok.

Wat hebben we nodig voor 4 glazen?

Een halve watermeloen, in kleine stukjes
500 gram aardbeien, kleiner gesneden
de pitjes van 1 granaatappel.
2 eetlepels muntsiroop per glas.

Voor de munt siroop:
500 ml water
300 gram suiker (rietsuiker)
75 gram munt

Begin met het maken van de munt siroop.
Zet een steelpannetje op het vuur en doe het water en de suiker erin. Laat warm worden terwijl je de suiker laat oplossen in het water. Voeg dan de munt toe en laat het geheel zo'n 20 minuten koken, terwijl je het goed roert, zodat het niet aanbrandt. Laat dit even afkoelen. Je kunt de siroop ongeveer twee weken bewaren in een afgesloten fles in de koelkast. Ook lekker om te drinken met een beetje spa rood of met een beetje prosecco.

pak 4 hoge glazen. Doe in ieder glas wat blokjes watermeloen, dan een laagje aardbeien, dan wat pitjes. Herhaal dit patroon totdat het glas vol is. Giet hierover twee eetlepels munt siroop.

Het lekkerste is wanneer het ijs en ijskoud is. Ik zet het dan ook even 15 minuten in de vriezer voordat ik het opdien.

Tip voor de volwassenen: Voeg naast de munt siroop nog een scheutje prosecco toe aan je toetje net voor het opdienen.

Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten