vrijdag 9 augustus 2013

Gember Beestje

Vroeger vond ik gember helemaal niet lekker. Toen kwam ik mijn man tegen en aten we heel vaak Indiaas en Aziatisch eten, waar veel gember gebruikt werd. Langzamerhand ging ik de geur en smaak van verse gember wortel waarderen en gebruik ik het nu heel vaak. Met name in mijn jams en chutneys. Wanneer ik geen suiker in mijn jams gebruik, maar wel iets van oerzoet dan gebruik ik altijd een stukje gember in de jam. Gember conserveert en zorgt ervoor dat de jam langer houdbaar is. Ook neemt het iets van de muffe smaak weg van de suiker vervanger.

Gember wordt al duizenden jaren gebruikt, vooral in Aziƫ. Al eeuwen lang wordt de wortel geroemd om zijn medicinale eigenschappen:
-Men gebruikt gember om wonden te ontsmetten.
-In Amerika staat gember geregistreerd als middel om maagklachten tegen te gaan.
-Het bevordert de spijsvertering.
-Het verbetert hersenfuncties
-Het schijnt zelfs een positief effect te hebben op insuline.
-Zwangere vrouwen zouden het iedere dag moeten eten. Het schijnt morning sickness tegen te gaan en vervormingen bij het jonge kind te voorkomen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gember

Het wordt ook geroemd om zijn culinaire eigenschappen:
-Gember conserveert. Helemaal in jams en chutneys zorgt het ervoor dat de jam langer houdbaar is.
-De smaak is heerlijk in curry's en Aziatische gerechten.

In Duitsland houden ze heel erg van gember. Daar is ook de gemberkoek uitgevonden.

Via twitter kwam ik op een site waar ze een ginger bug hadden. Dit is gember met suiker en water, wat in een pot wordt gedaan zodat er prik limonade mee gemaakt kan worden. De gember eet de suiker op en gaat fermenteren waardoor er koolzuur vrijkomt.

Wat heb je nodig?

2 eetlepels geraspte of fijngemalen gember
2 eetlepels water
2 eetlepels suiker. Geen suiker vervanger! De suiker is niet voor ons, maar voor de gember. De gember heeft de suiker nodig om te fermenteren.

Doe dit in een pot. Roer even door. Laat de pot op kamertemperatuur staan. Voeg 5 dagen lang  2 eetlepels verse gember, water en suiker toe.
Na vijf dagen gaat het mengsel gisten. Wanneer je de pot opendraait hoor je het bruisen in de pot. Het gember beestje is nu klaar om te gebruiken.


Zelf heb ik er gember en munt limonade van gemaakt.

Kijk voor meer informatie over wat je ermee kunt doen op de website van Nourished kitchen:
http://nourishedkitchen.com/ginger-bug/

Enjoy!

1 opmerking:

  1. Mmmmm, ginger ale! Gemberthee is ook een uitstekend middel om lekker te gaan zweten als je een griep(je) voelt opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen